facebook twitter youtube kanal?m?za abone oldunuz mu ?



Toplam 20 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 20 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Modelcilikte Fotoğrafçılık Çalışmaları Bölüm-3

  1. #1
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart Modelcilikte Fotoğrafçılık Çalışmaları Bölüm-3

    Fotoğrafçılık konularını irdelemeye devam ediyoruz:



    KOMPOZİSYON OLUŞTURMA

    Anlatmak istediğimizi en uygun şekilde anlatma, olarak ifade edebileceğimiz kompozisyonda önemli olan anlatımda kullanılan öğelerin anlaşılacak şekilde bir araya getirilmesidir. Anlatılmak istenenin anlatılan şeyin doğasına uygun olması ve anlatılan şeyin kendine özgü üretim araç ve yöntemlerinin kullanılması gereklidir. Kompozisyonda kadraj, grafik düzenleme, leke dağılımı, ışık ve anlatılmak istenenin anlaşılır ifade edilmesi gerekir.

    Hangi tür fotoğraf makinesine sahip olursanız olun (en basitinden en gelişmişine kadar) deklanşöre basarken sizin fotoğrafınızı sıradanlıktan çıkaracak, ona estetik bir değer katacak öğe, çeşitli kompozisyon kurallarına uymanıza bağlıdır. Fotoğrafta kompozisyon pasif ve aktif olmak üzere iki şekilde gerçekleştirilebilir.

    Pasif düzenlemede fotoğrafçı pozlandıracağı konuda vurgulamak istediği öğelerin, ışık şartlarının kendiliğinden olmasını ve zihninde önceden oluşturduğu düzenlemenin gerçekleşmesini bekler. Konunun düzenlenmesine hiçbir şekilde katkıda bulunmaz. Genellikle çocukların yaşantıları, portre çalışmaları, doğa fotoğrafçılığı ve hayvanlar aleminin fotoğraflanmasında pasif düzenlemeden yararlanılır. Daha önce zihninde canlandırmış olduğu bir olayın oluşması için ona düşen görev, sadece beklemektir. Bazen zihnimizde tasarladığımız olaylardan biri, ansızın karşımıza çıkar ve deklanşöre basmak suretiyle istediğimiz bir fotoğrafı elde edebiliriz. Bazen ise tasarladığımız düzenlemenin oluşması, çok uzun zaman alabilir ya da hiç gerçekleşmeyebilir. Örneğin bir defa gördüğümüz çocuğun gülümsemesi fotoğrafik olarak bizim için yeterli olabilir. O anda, makinemiz çekim için ayarlı değilse ya da herhangi bir nedenden dolayı pozlandırmayı gerçekleştirememişsek, aynı olayın gerçekleşmesi için çocuğun gözlemlenmesi gerekmektedir. (Bu sebeple bir fotoğrafçı fotoğraf makinesini yanından asla ayırmaz)

    Aktif düzenlemede, fotoğrafçı konunun aydınlatılmasından, modelin duruşuna kadar her şeyi kendisi ayarlar. Bu düzenlemede fotoğrafçı ne aradığını bilen ve bunu uygulamak için fotoğrafik unsurları bilinçli şekilde kullanan kişidir. Aktif düzenlemede dikkat edilmesi gereken en önemli nokta düzenleme sırasında olayın ya da konunun doğallığını bozacak durumlardan sakınmaktır. Bir portre çalışmasında modelle konuşmak modelin, sıkılganlıktan kurtulmasını ve daha doğal hareket etmesini sağlayabilir.
    Fotoğrafta, kompozisyon kapalı ve açık biçimde düzenlenebilir. Kapalı kompozisyonda fotoğrafçı, anlatmak istediği her şeyi fotoğraf karesinin içerisinde, izleyiciye sunar. İzleyici kendine hazır olarak sunulan bu yorumla ve anlatımla yetinmek zorundadır. Açık kompozisyonda ise, fotoğrafçı olayların devamını izleyiciye bırakır. İzleyici, fotoğrafçı tarafından kendine sunulan temel bilgilerden hareket ederek, olayın devamını zihninde tamamlar. Böylece bir fotoğrafın oluşumu ve değerlendirilmesinde fotoğrafçı ile izleyici birlikte rol alır. Kapalı kompozisyonda, konunun sınırları fotoğraf karesi ile sınırlandırılırken, açık kompozisyonda konu karenin dışına taşarak devam eder. Konuyu oluşturan öğeler, izleyiciyi fotoğraf karesinden başlayıp başka dünyalara ve yorumlara götüren bir görev üstlenir.

    KOMPOZİSYON ÖĞELERİ

    Fotoğraf aracılığıyla anlatılmak istenen mesajın, izleyici tarafından anlaşılması için çekilen fotoğrafın belirgin olması gereklidir. Fotoğrafın belirgin olması, bir iletişim aracı olan fotoğrafın mesajını en okunaklı biçimde ortaya koymasıdır. Bu amaçla kullanılan fotoğraf dili, öteki diller gibi, önceden üzerinde anlaşılmış bir biçimler demetidir. Her ne kadar fotoğraf, doğada var olan biçimleri (öğeleri) olduğu gibi duyarkat üzerine yansıtan ve burada yeniden yapılandıran bir özelliğe sahip olsa da, üç boyutlu olarak bir zaman sürecinde algıladığımız evreni iki boyutlu bir düzleme bir anda (bazen saniyenin binde birinde) saptamaktadır. Bir konuyu, iki boyutlu bir düzlem üzerine bir anda (saniyenin kesirlerinde) saptamak, mesajın içeriğinin kavranmasını zorlaştırır. Zaman ve üçüncü boyutun zihinde canlanabilmesi için, çekilen konu hakkında izleyicinin önceden zihninde var olan duyumlarından yararlanılır. İşte bu nedenle fotoğraf, üzerinde önceden fikir birliğine varılmış biçimler demetidir. Örneğin yolda, birbirine sarılmış iki kişinin fotoğrafı, yalnızca bir anın tespitidir. Bu kişilerin ne yaptığının izleyici tarafından anlaşılması o konu hakkındaki önceden zihinlere yerleşmiş, bilgilerin yorumlanmasına dayanmaktadır. Bu fotoğrafın okunmasında, kişilerin kavga mı etmekte oldukları ya da bir özlem sonrası kavuşmanın verdiği bir sarılmanın mı göstergesi olduğunun, fotoğraftan anlaşılması üçüncü boyut ve pozlandırma sırasında kritik anın uygun olarak seçilmesine bağlıdır. Her izleyici fotoğraf karesini oluşturan öğeleri, zihnindeki buna benzer binlerce görüntüden biriyle çakıştırıp fotoğrafı geçmiş deneyimlerine göre yorumlayacaktır. Bu nedenle ne anlatmak istediğini iyi anlatamayan (yeterince belirgin olmayan) bir fotoğraf, izleyicide farklı duygular ve düşünceler uyandırır. Bu durum ise, izleyiciye aynı duygu ve düşünceleri yansıtmaya yarayan fotoğrafın en güçlü iletişim aracı olma özelliğini kaybettirir. Bir fotoğrafla anlatılmak istenen, yardımcı öğeler, zamanlama ve olayın belirginliği ile bir anlam kazanır. Bu nedenle her fotoğraf mesajını olduğu gibi yansıtacak şekilde belirgin olmalıdır. Fotoğrafta belirginliği sağlayan öğeleri kısaca açıklayalım.

    1. Sadelik:

    Bir fotoğrafta, ana öğenin yanında bir çok öğe yer alır. Fotoğraf makinesi, gördüğünü film üzerine aktardığından, ana konuyu destekleyen öğelerin dışında kalan öğelerin, fotoğraf karesinden çıkarılması gerekmektedir. Bu sisteme ayıklayıcı yöntem adı verilir. Bir başka ifade ile vizörden görülen, fakat fotoğraf karesinde olmasını istemediğimiz öğelerin temizlenmesi ya da konu içindeki ağırlığının azaltılması sistemi ayıklama sistemidir. Ressamların yöntemi ise biriktirici yöntemdir. Tuvalin karşısına geçen ressam, resminde olmasını istediği öğeleri tek tek tuvale çizerek bütüne biriktirme yoluyla ulaşır. Fotoğrafçı ise bütün içinden istemediği öğeleri çıkartarak eserini oluşturur.

    Fotoğrafçı ayıklama işlemini gerçekleştirebilmek için, çekim noktası değiştirilebildiği gibi, alan derinliğinin etkisi de kullanılabilir. Örneğin bir portre çekiminde, modelin arkasında ve önünde yer alan istenmeyen öğeler, alan derinliği azaltılarak flu hale getirilmek suretiyle fotoğraf karesi içindeki önemi azaltılabilir. İstenmeyen öğelerin çerçeve dışında kalması, değişik bir çekim noktasının kullanılmasıyla sağlanabildiği gibi, farklı odak uzunluğuna sahip objektifler kullanılmak suretiyle de sağlanabilir. Bazen fotoğrafını çekeceğimiz konu için gereksiz gördüğümüz öğe canlı bir varlık olabilir. Bu durumda onun oradan ayrılmasını beklemekten başka çare yoktur. Bazen saatlerce beklememiz gerekebilir. Uzun süre beklemek, konu üzerindeki ışığın durumunu ya da modelin ifade biçimini değiştirebilir. Sonuç olarak fotoğrafı çekmekten vazgeçmek bile istemediğimiz bir fotoğraf çekmekten daha iyidir. Sadeleştirme için kullanılacak yöntemlerden biride perspektiften yararlanmaktır. Örneğin bir futbol maçında, stadyumda izleyicilerden seçtiğimiz konu, yüzlerce insandan biri olabilir. Bu durumda geniş açılı bir objektifle, konuya yaklaşarak, öndeki insanı (ana temayı teşkil eden) abartarak büyütüp, arkadaki insanların fotoğraf karesi içerisinde kaplayacakları alanın oranını küçültmek suretiyle, diğer insanların konu üzerindeki ağırlığı azaltılabilir. Bir başka yöntem ise, çekim noktasında değişiklik yapmak yani farklı bir çekim noktası kullanmaktır. Fotoğrafı sadeleştirmek en az öğe ile en iyiyi anlatmaktır. Yoksa tek bir şeyin fotoğrafını çekmek, fotoğrafın sadeleştirilmesi anlamına gelmez. Örneğin bir insanın yazı yazmasını anlatmak için, bir kalem fotoğrafı çekmek kişinin yazı yazmasını anlatmak için yeterli değildir.



    Yazım Kaynağı: çeşitli internet siteleri ve şahsi katkılardır.



    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  2. #2
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Sadelik konusunda Örnek fotoğraflar
    Eklenen Resimlerin Önizlemeleri Eklenen Resimlerin Önizlemeleri Modelcilikte Fotoğrafçılık Çalışmaları Bölüm-3-sadelik-2-.jpg  
    Eklenen Resimler Eklenen Resimler  
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  3. #3
    Forum Üyesi zekeriya42 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    22.10.2011
    Yaş
    31
    Mesajlar
    754
    Konular
    42
    Etti
    1
    4 mesaja 4 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Demek ki sadeliğe dikkat etmek lazım
    Zekeriya
    Biten Modellerim:
    Albatros
    Top Kesiti
    Kesit Model
    Sardinal

    https://www.facebook.com/pages/Ah%C5..._type=bookmark

  4. #4
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Şemalar:

    Doğa her ne kadar karmaşık gibi görünse de aslında algılama açısından belirli bir düzene ve şematik yapıya sahiptir. Oluşumlar rastgele yerleşse de uyum daima öğeler arasında var. örneğin dalgalı bir denizde son derece karmaşık dalgalı bir yüzey olsada sıra dişi bir dalga yada cisim kolaylıkla fark edilebilir. Bu sebeple doğada bahsettiğimiz gibi bir düzen intizam vardır.

    Fotoğrafta bu düzenin oluşturulması ve resimde dengenin kurulması da şemalar sayesinde olmaktadır. Şema dengesi iyi oturmuş bir fotoğraf, karmaşık ve çok öğeyi bünyesinde taşıyan bir konunun fotoğrafını çekerken konunun çeşitli geometrik formlara dönüştürülmesi mesajın daha kolay anlaşılır olmasını sağlar. Çok fazla öğe içeren bir konuda algılaması daha kolay ve alışılmış çeşitli geometrik şekiller kullanmak fotoğrafı doğru kompozisyonlandırır. Mesela bir hayvan sürüsünün (S) veya (Z) şekline gelmesini beklemek veya uçan kuşları bir geometrik forma dönüştükleri zaman fotoğraflamak görüntünün belirginleşmesini ve sadeleşmesini sağlar. En sık kullanılan geometrik şemalar arasında (Y), (+) ve (0) sayılabilir.

    Bu konu ile ilgili görsel örnekler daha sonra verilecektir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  5. #5
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Ritm

    Doğada şemalar konusunda bahsettiğimiz gibi aslında bir ritm’de vardır. Bunlar uçan kuşların oluşturduğu ince çizgide, yüzen bir balık sürüsündeki düzende, sıradağlarda, ağaçlarda, sazlıklarda, yuvaya giden karıncalarda ve daha binlerce örnekte görülebilir.
    Ritm içeren görüntüler daima daha ilgi çekicidir. Belli bir düzene göre tekrarlama, sayısal değerinden fazla bir zenginlik ifade eder. Ritmi oluşturan öğelerin düzenli tekrarı, düzensiz tekrarından daha güçlü etki yaratır.

    Bir fotoğraf çekerken eğer konu hareket eden bir cisim yada cisimler grubu ise ritm oluşturması beklenebilir. Yada mimari fotoğraflarda bakış açısı ritm oluşturacak şekilde yapılabilir. Yada modelimizi çekerken ritm oluşturan öğlere zoom yapılarak bir detay fotoğrafı oluşturulabilir. Sonuçta ritm fotoğraf sanatında çok kullanılan ve göz ardı edilmemesi gereken bir kompozisyon biçimidir.

    Bu konu ile ilgili görsel örnekler daha sonra verilecektir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  6. #6
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Uyum:

    Fotoğrafımızda tekil öğe kullanıldığında sadelik çok farklı öğe kullandığımızda ritm planlarını kullanabileceğimizi gördük. Ancak bu kompozisyonlarda öğeler arası bağlantınında belirli bir uyum içerisinde olması gerekmektedir.

    Uyum iki yada daha fazla öğe içeren çalışmalarda ortaya çıkar. Burada temel hedef öğeler arasında bir uyumun olması ve fotoğrafta bu bağın kurulabilmesidir. Örneğin elde parmaklar arasına sıkıştırılmış bir sigaraya yapılan makro çekimde bir uyum vardır. Yada bir camiinin kubbesinin yanındaki yarım kubbeler bir tür uyumu sergiler. Örnekler çoğaltılabilir. Bu sebeple temel uyum gruplarını incelersek:

    1. Öğeler arası uyum: öğelerin davranış, yön hareket vs gibi işlevlerinin belirli bir uyum içerisinde yapılması. Örneğin bir dala konmuş kuşların belirli bir yöne bakması
    2. Biçim uyumu: biçimsel olarak birbirini tamamlayan öğelerin beraber bulunması. En tipik örnek vitray camlarda şekillerin belirli bir geometride dizilmesi.
    3. Renk uyumu: gökkuşağındaki temel renklerin yan yana olanlarının beraber kullanılması. Mesela mavi bir duvarda bulunan mavi kapı yada pencere.

    Uyum konusu bir miktar ritm konusu ile de girişik bulunur. Çünkü ritmde aslında bir uyumdur.

    Bu konu ile ilgili görsel örnekler daha sonra verilecektir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  7. #7
    Forum Üyesi Şafak OKVURAN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    26.10.2011
    Yaş
    48
    Mesajlar
    874
    Konular
    28
    Etti
    0
    1 mesaja 1 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Furkan tebrik ederim çok güzel çalışma emeğine sağlık.

  8. #8
    Forum Üyesi Taner KALKAY - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    04.12.2008
    Yaş
    80
    Mesajlar
    290
    Konular
    7
    Etti
    0
    1 mesaja 1 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Furkan Bey, bu fotoğraf ile yazdıklarınızın hepsi bir araya gelip güzel bir referans haline getirilecek mi ?
    Taner KALKAY

  9. #9
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    5 bölüm düşündüm. hepsi bitince bir kaynak olabilir. kısım kısım hazırlıyorum
    kolaylıklar dilerim
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  10. #10
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    PERSPEKTİF

    Gerek insan beyninin algısı, gerekse doğa belirli bir perspektif mekaniği içerisinde oluşmuştur. Bu mekanizma belirli çizgileri belirli paralellik yada zıtlık ile algılamamızı sağlar ve fotoğrafçılıkta doğru kullanıldığında güzel sonuçlar yaratır. Perspektif çekim belirli çizgilerin fotoğraf üzerinde belirli düzende yerleştirilmesi olarak açıklanabilir. En bilinen örnek tren raylarının fotoğraflanması bir tür perspektif düzeni oluşturur ve göze belirli bir düzen ve algı yumuşaklığında gelir. Perspektifi kullanırken fotoğrafta orantılamaya önem vererek belirli bir denge oluşturulmalıdır. Mesela çok geniş açı objektifle yada balık gözü objektifle bir cami kubbesinin içten çekimi belirli bir perspektif düzeni oluşturmaktadır. Bu düzen:

    1. Uzaklaştıkça yaklaşan
    2. Uzaklaştıkça birleşen
    3. Bir merkezde toplanan
    4. Bir merkezden dağılan
    5. Eş simetrik merkezde toplanan-dağılan gibi grafik türlerinde kullanılabilir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  11. #11
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Kontrast:


    Kontrast renklerin yada objelerin birbirinden zıt bir şekilde kullanılması anlamına gelmektedir. Mesela büyük bir cismi fotoğraflarken küçük bir cisim ile yan yana koymak, siyah renkli cismi beyaz fonda resimlemek gibi etkiler kontrast etkisidir.Kontrast şu başlıklarda incelenebilir:

    1. Renk kontrastı: birbirine zıt renklerle çekilen fotoğraf. Örneğin mazi duvarda sarı kapı.
    2. Biçimsel Kontrast: Büyük obje yanında küçük obje yada karmaşık obje yanında sade obje gibi. Örneğin dallardan oluşmuş fonda ön tarafta basit dokulu bir cisim gibi
    3. Hareket Kontrastı. Zıt yönlü kontrasttır. Bir yöne akan kalabalıkta ters yöne giden obejler.
    4. Geometrik Kontrast: dairesel cisimler arasında kare cisim

    Kontrast konunun vurgulanmasında son derece önemlidir. Özellikle mesaj içeren yada anı fotoğraflayan kişi kontrasta önem vermelidir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  12. #12
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    IŞIK

    Işık fotoğrafın temelidir. Işığın fotoğrafta kullanılması ise cisimlerin belirli açılardan yada belirli kısımlarının aydınlatılması ile yapılır. Örneğin loş ortamda fazla aydınlatılmış bir merkez obje fotoğrafa derinlik ve önem kazandırır. Bununla birlikte ışık kullanılırken ışık patlamamalarına dikkat etmek ve gereksiz parlaklıklar oluşturmamak gerekir. Işık oyunlarının ustaca kullanıldığı bir fotoğraf derinlik kazanır ve sanatsal değeri olur. Ayrıca değişik açılardan aydınlatma yapılarak doku öne çıkartılabilir. Mesela tuğla bir duvarda yandan vuran ışık ile dokunun belirginleştirilmesi ışık kullanımına bir örnek olarak verilebilir.
    Konu furkanozkan tarafından (28.02.2014 Saat 01:15 ) değiştirilmiştir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  13. #13
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    DOKU

    Doku fotoğrafçılıkta iki yolla kullanılır.
    1. Belirli bir yüzeyde doku: buna en tipik örnek tuğla duvar etkisidir. Bu yapılırken yüzeyde belirli çizgiler, dokudaki girintiler çıkıntılar ve ışık açıları kullanılabilir. Mesela paralel düzgün örülmüş ve 45 derece açı ile aydınlatılarak gölgelendirilmiş bir duvar resmi yüzey dokusuna örnek verilebilir
    2. Grup dokusu: buda geniş bir alanın gruplanarak bir doku yapısı oluşturması olarak açıklanabilir. Mesela sık yapraklarla kaplı bir fon gibi. Yapraklarda belirli bir düzende olduklarından doku özelliği gösterirler.
    Konu furkanozkan tarafından (28.02.2014 Saat 01:14 ) değiştirilmiştir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  14. #14
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    KRİTİK AN

    Fotoğraflama yaparken bazen kompozisyonun anlatımı bir anlık olgunun resimlenemesi ile yapılır. Örneğin bir tümsekten atlayan kaykaylı çocuk havada resmedilirse o anda hareketin ve akrobasinin ve atlama anında vücudun aldığı formun kompozisyonu verilmiş olabilir. Yada makro çekimde bir arının bir çiçekten polen alma anı işçi arının mücadelesini, balın ana kaynağını ve doğanın güzelliğini bize sunabilir. Kritik an çekimleri çok yüksek enstantane ve kısık objektifler ile yapılır ki hem an yakalanasın hem de fotoğrafta derinlik oluşsun.
    Konu furkanozkan tarafından (28.02.2014 Saat 01:14 ) değiştirilmiştir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  15. #15
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Hız ve Hareket

    Fotoğrafın, belli bir anın iki boyutlu bir düzlem üzerine saptanması olayı olduğunu daha önceki konularda belirtmiştik. Çevremizdeki olaylar bir anda başlayıp biten olaylar olmayıp, belli bir süreç içinde gerçekleşen olaylardır. Bu olayların bir süreç içinde ifade edilebilmeleri onların hareket izlenimlerinin duyarkata aktarılmasıyla sağlanabilir. Bir bisikletle dolaşan kişinin hareket halinde olduğunu fotoğraf karesine düşürmenin değişik yolları vardır. Bu yolların başında, bisikletin hareket hızının üstünde bir örtücü hızı kullanılması gelir. Bu durumda bisiklet ve sürücüsü ile birlikte çevre net olarak görülecek, buna bağlı olarak iki tekerlekli bisikletin yer çekimine rağmen ayakta durması onun hareket halinde olduğu izlenimini izleyicide yaratacaktır. Bir başka yol bisikletin hızının altında bir örtücü hızı kullanmaktır. Bu durumda da, çevrenin net olarak film üzerine düşmesi sağlanırken bisikletin ve sürücüsünün netsiz görüntüsü hareket izlenimini yaratacaktır. Diğer bir yol ise, düşük bir örtücü hızı kullanarak bisikletin hareket yönünde, makineyi hareket ettirirken fotoğrafın çekilmesidir. Bu durumda bisiklet ve sürücüsü net iken çevre netsiz olarak film üzerine düşecektir. Kullanılabilecek yollardan biri ise bisikletin hareket hızının üstünde fakat sürücünün el ve ayaklarının hareket hızının altında bir örtücü hızı kullanmak ve makineyi hareketsiz kılmak en çarpıcı görüntünün elde edilmesini sağlar. Bu durumda fotoğrafta çevre ve bisikletle birlikte sürücü net, buna karşılık sürücünün hareket halinde olan elleri, ayakları ve bisikletin tekerleri netsiz olacağından bisikletin hareketi fotoğraf karesinin üzerine en belirgin olarak yerleşmiş olacaktır.

    Hareket ve hız izlenimi hareket halinde olan objenin hızının altında bir örtücü hızı kullanılarak fotoğraf çekildiği zaman hareketli kısım netsiz olacağından burada bir hareket izlenimi oluşur. Örneğin güneş battıktan sonra caddelerin fotoğraflarının çekilmesi durumda çok değişik fotoğraf elde edilebilir. Bu durumlarda cadde üzerinde ışıklandırılmış yapılar net ve belirgin, hareket halindeki araçların stop lambaları yol üzerinde kırmızı çizgilerin oluşmasını sağlarken, hareket halindeki insanlar netsiz birer leke olarak görüntülenir. Diğer taraftan hareket halinde olan bir cismin hareket hızının üzerinde bir örtücü hızı kullanılması hareketin bir zaman dilimi içerisinde durdurulması yoluyla hareket ve hız durumunu ifade eder. Örneğin bir çağlayanda, çağlayandan akan suyun akış hızının üzerinde bir örtücü hızı kullanılması havada su damlacıklarının duruyor halde görüntülenmesini sağlar.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  16. #16
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    BÜTÜNLÜK

    Bütünlük kendisinden de anlaşılabildiği gibi kompozisyonu anlatabilme kabiliyetidir. Örneğin bir dram fotoğrafı çekerken arkada komik bir cismin olması bütünlüğü direkman bozar. Bunu şunada benzetebiliriz: bir sayfalık yazı içerisinde arada konu ile alakasız farklı cümlelerin olması. İşte fotoğraftada bu cümleler istenmez. Ama bu son derece zor bir iştir. . Bu nedenle öncelikle fotoğrafı niçin çektiğimizin cevabını bulmalıyız. Fotoğrafımızda ana tema ve bunu destekleyen öğeler bir bütünlük içerisinde verilmelidir. İzleyiciyi vurgulamak istediğimiz mesajın dışına itecek görüntü ve öğelerden kurtarmak için fotoğrafın belirgin ve bir tercümana ihtiyaç duymadan okunup anlaşılabilecek kadar sade olması gerekir. Fotoğrafta ana öğe belirlendikten sonra yardımcı öğelerin belirginliğini azaltmak ve kare içerisindeki oranını düşürmek için uygun çekim noktasından görüntülenmesi gerekir.

    Bazen bütünlüğün sağlanabilmesi için saatlerce konu başında beklenmelidir. Taaki bütünlük sağlanıp istenmeyen öğeler ortamdan uzaklaşana kadar. Bunun dışında bu istenmeyen öğeleri gizleme yolunu da seçebiliriz. Örneğin güzel bir park resmi çekerken yol kenarındaki çöp kutusu uygun açıya getirilerek bir ağacın yada büyükçe bir çalının ardına gizlenebilir. Yada fotoğraf alanında dolaşan insanlar belirli objelerin ardına örtülünceye kadar beklenerek fotoğraf çekilebilir. Bütünlük oluşturma yeteneği fotoğraf çektikçe gelişen bir yetenektir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  17. #17
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    ORANTI

    Konuyu ortalama veya simetrik yerleştirme akla ilk gelen orantıdır. Simetrik cisimlerin, bir noktadan veya bir eksen üzerinde simetrik göründükleri söylenebilir. Yalnız tam küre biçiminde bir cisim her yerden simetrik görünür. Simetri, akıl ve önyargı olarak benimsenen bir düzendir. Duygular ve sezgiler simetriye karşıdır. En basit simetri iki elamanlı simetridir. Bir gökyüzü fotoğrafı çekilirken ufuk çizgisinin fotoğraf karesini tam ikiye bölmesi basit simetriye bir örnektir. Bu durumda oran 1/1 şeklinde gerçekleşir. Basit simetrinin dışında bir yüzeyi 3-4-5 eşit parçaya bölerek farklı simetrik görüntüler elde edilebilir. Çift rakamlı bölmelerde ortada bir çizgi oluşurken tek rakamlı bölmelerde ortada bir bölüm oluşacaktır. Tek rakamlı bölmelerle de eğer ana konu bu bölüme yerleştirilir ve yardımcı öğelerle ana konu desteklenirse güçlü anlatım sağlayabilecek düzenlemelere ulaşılabilir.

    Mimarı eserlerde ve diğer görsel sanatlarda da kullanılan altın kesim kuralı bir yüzeyin zorunlu bölünmesi gerektiği durumlarda kullanılacak en iyi yöntemdir. Altın kesim kuralında bir yüzey enine ve boyuna üç eşit parçaya bölündüğünde yüzeyde çizgilerin kesiştiği dört can alacı nokta ortaya çıkar. Ana tema bu noktalardan birine yerleştirildiğinde anlatım ve görsellik açısından en uygun nokta bulunmuş olur. Şekilde görüldüğü gibi bu dört ana noktadan ana öğenin özelliği ve anlatımı destekleyecek en uygunu seçilerek düzenlemenin yapılması gereklidir.

    Bir fotoğrafta sadece ana konunun altın kesim kuralına göre yerleştirilmesi orantının yeterli olması anlamına gelmez. Ana öğeyi destekleyen yardımcı öğelerde kendi bölmelerinde altın kesim kuralına göre yerleştirilmelidirler. Bunun yananda, ana ve yardımcı öğelerin çerçevenin tümüne oranı da önemlidir. Mümkün olduğu ölçüde fotoğrafta ana öğe karenin ortasına getirilmemeli (Özel durumlar ve gurup fotoğrafında bu kurala uyulmayabilir.) altın kesim kuralına göre uygun bir noktaya yerleştirilmelidir. Deniz kenarında deniz ve gökyüzünün birlikte vizörden görüldüğü zaman altın kesim kuralına göre ufuk çizgisi ya 3-4 numaralı noktaların bulunduğu eksende ya da 1-2 numaralı noktaların bulunduğu eksende yer alacaktır. Ufuk çizgisinin bu noktalardan hangisine geleceğine karar vermek fotoğrafta denizin etkisini mi, gökyüzünün etkisini mi vurgulamak isteğimize bağlıdır. Eğer kabarmış beyaz bulutlarla süslenmiş çok güzel bir gökyüzünün fotoğrafını çekmek bizim için önemli ise elbette ufuk çizgisi alt tarafta kalacak karenin çoğunu gökyüzü dolduracaktır.

    Orantı yalnız ana konunu ve yardımcı konuların düzlem içindeki yerleriyle ilgili olmayıp aynı zamanda renk ve ton değerleri bakımından da denge göz önünde tutularak altın kesim kuralına göre bir orantı kurulamalıdır. Bir portre çekiminde saçların yüze oranı, başın vücuda oranı, açık bölgelerin koyu bölgelere oranı hep altın kesim kuralına göre düzenlenmelidir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  18. #18
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Denge

    Fotoğrafta denge fotoğraf öğeleri arasındaki uyumu ifade eder. Bir fotoğraf çekilirken bu başlıkta bahsedilen tüm unsurların mutlaka DENGE unsurunu da içermesi gerekir. Fotoğrafta denge kompozisyonun ana öğesi ile yardımcı öğeler arasındaki bütünlüktür. Fotoğrafçılıkta resmedilen öğelerin bu düzeni sağlaması şarttır. Örneğin ormandaki bir köprü fotoğrafında köprünün merkezlenmeden çekilerek bir tarafta ağaçların görünmesi öteki tarafta görünmemesi dengeyi bozar. Bunun için ana objenin ortalanması gerekmektedir. Denge oluşturma gücü fotoğraf çektikçe kazanılan bir özelliktir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  19. #19
    Yönetici furkanozkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    06.06.2010
    Yaş
    39
    Mesajlar
    3.855
    Konular
    128
    Etti
    0
    10 mesaja 12 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    bu ana kadar kompozisyon oluşturma öğelerini temel olarak inceledik. bu başlıklar istenirse onlarca farklı kategoride açılabilir. ancak tüm farklı konuyu irdelemenin imkansız olması sebebi ile burada sadece temel başlıklar irdelenmiştir. bundan sonra her komposizyon başlığı için bir yada bir kaç örnek verilerek konunun kavranması sağlanacaktır.

    Unutmayın!!!!!
    Fotoğrafçılıkta komposizyon öğelerinin doğru kullanılması fotoğraf çektikçe kazanılabilecek bir özelliktir. bu sebeple bu başlıklar temel olarak iyice öğrenilip değişik sitelerden örneklemeler yapılıp makine ile işi tecrübe etmek gerekir. sadece bir ortamda bile her bir kompozisyon öğesi teker teker denenerek temel bileşenler iyice öğrenilmeli ve ona göre çekim yapılmalıdır.

    Unutmayın Henüz En İyi Fotoğraf Daha Çekilmedi
    Konu furkanozkan tarafından (28.02.2014 Saat 16:10 ) değiştirilmiştir.
    17. Yüzyıl Kalyonu
    17. Yüzyıl Kalyonu Kesit
    1915 Nusrat Mayın Gemisi - Boyuna Kesit (1/75)
    1915 Çanakkale Mecidiye Tabyası Diaroma (1/72)

    1915 Çanakkale Hava Kuvvetleri Albatros C1 (1/72)
    HmHs Britannic Batığı Diaroma (1/400)

    R.M.S. Titanic Batığı Diaroması (1/400)
    Challenger Tank Diaroma (1/72)
    15 Temmuz Diarması (1/72)


  20. #20
    Forum Üyesi e1hun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    29.01.2012
    Yaş
    46
    Mesajlar
    43
    Konular
    7
    Etti
    0
    0 mesaja 0 te
    Mentioned
    0 Post(s)

    Standart

    Furkan Bey güzel bir çalışma olmuş emeğinize sağlık teşekkürler verdiğiniz değerli bilgiler için

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Bu Konu için Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •